20 Ekim 2009 Salı

Kur'an'ın yorumlanması üzerine küçük bir not

Güneşin battığı yere vardığında, onu, balçıklı bir kaynakta batıyor buldu. (Kehf 86)

Şimdiki astronomi ve coğrafi bilgilerimiz olmasaydı bu ayet nasıl yorumlanırdı?
Batıya doğru ilerleyerek en sonunda güneşin battığı yere gelinebilir ve güneş batarken gözlemlenilebilir. Dolayısıyla dünya değil güneş dönüyor ve dünyanın içindeki bir su kaynağına batıyor.

Ama bilimsel bilgiler bu ayetin bu şekilde yorumlanmasını engelliyor. Bu yüzden 2. yorum şekli yani sembolik yorumlama devreye giriyor.

Ama ilk insanın bireysel hikayeleri sembolik, yani insanlığa ait olarak yorumlanmaz. Gerçekten de ismi Adem olan bir kişinin var olduğuna kesin hüküm verilir.

Şimdi bir ayet daha:

İnsanın üzerinden, henüz kendisinin anılan bir şey olmadığı uzun bir süre geçmedi mi?
(İnsan-1)

Peki bu ayeti birisi şöyle yorumlasa ne olur?
İnsan henüz insan olarak anılmazken yani henüz insana ait olan kimi özellikleri bulundurmayan bir hayvanken üzerinden uzun bir süre geçti ve sonunda insana evrimleşti.

Hangi ayetin sembolik hangisinin hakiki olduğu gelişen bilimsel bilgilere bağlıdır. Bilimsel bilgiler ayetlerin hakiki anlamları ile çelişiyorsa ayetlerin sembolik olduğu hükmü verilir. Eğer bilimsel bilgiler henüz tatmin edici bir sonuca ulaşamamışsa (evrim örneğinde görüldüğü gibi) ayetlerin hakiki-maddesel anlamları kabul görür.

Hiç yorum yok: