25 Eylül 2010 Cumartesi

Siyasi İdeoloji Testi Hakkında Zorunlu Açıklama

Zamanın birinde, isteyen herkesin kendince testler yapabildiği bir sitede, biraz eğlencelik, biraz can sıkıntı geçirme, biraz da sapla samanı ayırma gayreti gibi şeylerle siyasi ideoloji testi diye bir test hazırlamıştım. Facebook gibi yerlerde meşhur olmuş yayıldıkça yayılmış. Bu yüzden bu test hakkında bir açıklama yapma zorunluluğunda hissettim kendimi. :)


Önce teknik altyapıdan yani hesaplama mantığından bahsetmek istiyorum.
Her sonuç için 4 soru var. Komünist'in, İslamcı'nın, Kemalist'in soruları ayrı ve birbirinden bağımsız. Komünist'in sorularına ne oranda 'doğru' yanıt verirseniz o oranda komünist oluyorsunuz.
Böyle bir yöntem elbette sağlıklı değil ama bu testi hazırlayanın değil, testin altyapısının sorunudur. Bu günlerde birazcık javascript öğreniyorum. Belki daha düzgün bir test kendim oluşturabilirim, tabi üşenmezsem :)

Şimdi gelelim hangi soru hangi sonuç için, bunları yazıyorum:

Komünist:

  • Siyasal otorite ve baski ekonomik/sinifsal otoriteden/ baskidan kaynaklanir.
  • Dünya farkli ulus devletlere bölünmemelidir.
  • Devlet bir sinifin digeri üzerindeki egemenlik aracidir.
  • Herkesin yalnizca emegi ile kazandigi, paranin ve sermayenin emegi tahakküm altina almadigi; bir dünya gerçeklestirilmelidir.

Bu 4 soruya katılıyorum diyorsanız test sizi %100 komünist ilan ediyor. %100'den daha az komünist çıkmışsanız en az bir soruya orta derecece katılıyorum ya da katılmıyorum demişsinizdir.

Anarsist

  • Hiçbir otoritenin olmayacagi bir dünya mümkündür.
  • Tüm toplumsal kötülüklerin kaynagi otorite ve devlettir.
  • Özgürlük en büyük erdemdir.
  • Otorite, mevcut otoriteyi kaldirmak için bile kullanilamaz.

Sosyal Demokrat / Sosyalist

  • Emek sermayeden üstündür.
  • Saglik, egitim gibi hizmetler devlet tarafindan ücretsiz olarak karsilanmalidir.
  • Sosyal adalet demokratik yollardan saglanabilir.
  • Sermayeyi tümden ortadan kaldirmadan emegin degeri korunabilir.

Liberal Demokrat

  • Devlet elini ekonomiden çekmelidir.
  • Bir siyasi görüs, demokrasiyi yok edecek bahanesi ile yasaklanamaz.
  • Devlet otoritesi bireylerin özgürlügünü ihlal edecek sekilde kullanilamaz.
  • Devletin resmi ideolojisi ve dini olmamalidir.

Mesela 2. soruya katılmıyorum demiş olmanız halinde sizin otoriterliğinizi arttırmıyor test, sadece liberal demokratlığınızı düşürüyor.

Muhafazakar Demokrat

  • Laiklik din ve vicdan özgürlügünün teminatidir.
  • Hem demokrat, hem müslüman olunabilir.
  • Türkiye müslüman bir ülkedir, ancak farkli dinlere de hosgörü ile yaklasilmalidir.
  • Devlet seçmeli de olsa din dersi vermelidir.

Testin en sıkıntılı yerlerinden biri de bu 'Muhafazkar Demokrat'lık. Burada hatalı olduğumu kabul ediyorum. Ama yine de %50'nin üzerinde çıkıyorsa ve kişi kendini muhafazakar demokrat olarak tanımlamıyorsa o kişide bir kimlik bunalımı vardır, burası açık.

Islamci

Laiklik, müslüman toplumlara uymayan bir bati icadidir.
Milliyetçilik ayristirici; ümmetçilik (din birligi) birlestiricidir.
Bir toplumun yönetiminde o toplumun dini degerleri göz önüne alinmalidir.
Islam birligi gerçekçi ve gerekli bir hedeftir.


İslamcı sonucunun çıkmasında gerçekçiliğin payı daha büyük. Sorular görüldüğü üzere böyle. İslamcı olmayan biri bunları büyük ölçüde kabul ediyorsa problemleri var demektir.

Otoriter/Mlliyetçi

  • Türk olmak ile müslüman olmak arasinda bir tercih yapilamaz; ikisi de olmazsa olmazdir.
  • Kürtçe'ye özgürlük vermek bölücülüge hizmet eder.
  • Türkiye Türklerindir.
  • Türk milleti yüce bir millettir.

Görüldüğü gibi milliyetçilik sonucunun da tartışılacak pek fazla yanı yok.

Otoirter/Kemalist

  • Demokrasi, bölücülüge ve irticaya alet oldugunda bertaraf edilebilir.
  • Türkiye Cumhuriyeti vatandasi herkes türk sayilmalidir.
  • Türklüge hakareti suç sayan 301. madde tamamen kaldirilmamalidir.
  • Türkiye'de laiklik tehlikededir.

Kemalist sonucunun da itiraz edilebilecek bir tarafı yok, tabi ki 301. madde ile ilgili olarak 'kaldırılmamalıdır'ı kaldırılmalıdır diye okuyanlar müstesna. :)

İşte böyle... Baştaki resimde olmasını istediğim sonucu koydum. Şimdi de testi tekrar çözüyorum, ne çıkacağını bilmiyormuşum gibi bakalım ne çıkacak?




1 yorum:

gasilhane dedi ki...

İnsan olmak istediği gibi olamıyor sanki gerçek hayatta, saçmalıyorum farkındayım. Ama bazı durumlarda tepkisi 'aynı taraftayım' dediği insanlara zıt düşüyor.
Yani sadece testte %100 anarşist çıkıyorum. Aile kavramı konusunda onlarla zerre ortak düşüncemiz olmamasına rağmen.

Bu da böyle gereksiz bi tespitimdir.